I tre uger har DR flere gange om dagen reklameret for Apples mp3-afspiller iPod i reklamespots i radioen og på tv. Det skal stoppe omgående, mener Forbrugerrådet.
En af spottene handler om pigen Mette, der sidder på café - på Café Norden - og venter på sin veninde: "... mens hun venter, får hun lige set det sidste af 'Kontant', som hun har liggende på sin Video iPod". Senere i spottet nævnes Apples iPod igen.
"Jeg synes, at det er direkte for dårligt, at en public service-kanal som Danmarks Radio går ud og promoverer et specifikt produkt. At det så er Apple er jo slemt for os som konkurrent. Man kan jo sammenligne det lidt med, at de sagde, husk ikke at gå glip af 'Krøniken' på dit Philips-fjernsyn", siger Kristian Gunvald til Politiken. Han er nordisk produktchef for mp3 hos konkurrenten Creative.
Jurist i Forbrugerrådet, Anette Høyrup, mener DR skal holde op med at sende disse radiospots med det samme.
Fra DR oplyser tv-direktør og chef for DR Interaktiv, Lars Grarup, overfor Politiken at han ikke umiddelbart ser nogen problemer i DR's radiospot. |