P3 fortsætter januar med at miste terræn. November sidste år havde P3 en share (markedsandel af al radiolytning) på 23 pct., i december 20.9 pct. og i januar faldt andelen til 19.3 pct. Tallene melder dog ikke noget om, hvordan udviklingen er i P3's målgruppe. Også P1 går tilbage, men samlet opnår DR en share på 70.7 pct. i januar - nøjagtigt det samme som i december. Januar var til gengæld en rigtig dårlig måned for Radio 100FM, der efter to måneder med en share på over 8 pct. faldt helt ned til 6.8 pct. Også the Voice gik tilbage - mens der var meget stor fremgang til netværket Guld FM i Jylland.
Her er en oversigt over share (andel af den samlede radiolytning) i januar 2007 iflg. Gallup Radio Index og med december, november, oktober, september, august, juli, juni, maj, april, marts, februar og januar 2006 i parentes):
DR P1: 5.4 % (6.1 - 5.7 - 6.2 - 6.0 - 6.8 - 6.9 - 5.2 - 5.6 - 6.7 - 6.9 - 6.9 - 6.7 %) DR P2: 3.3 % (2.5 - 2.6 - 2.4 - 3.3 - 2.9 - 2.1 - 2.6 - 3.1 - 2.6 - 2.7 - 2.3 - 2.4 %) DR P2 Klassisk: 1.5 % (0.7 - 0.9 - 0.9 - 0.9 - 0.7 - 1.3 - 0.9 - 0.8 - 1.1 - 1.4 - 0.9 - 1.6 %) DR P3: 19.3 % (20.9 - 23.0 - 21.3 - 20.0 - 22.0 - 19.3 - 24.2 - 21.1 - 19.9 - 22.5 - 21.5 - 20.1 %) DR P4: 40.0 % (39.3 - 39.0 - 39.1 - 39.5 - 35.9 - 38.3 - 36.6 - 38.0 - 39.1 - 40.2 - 39.2 - 40.1 %) DR Boogie: 0.2 % (0.1 - 0.2 - 0.1 - 0.7 - 0.2 - 0.2 - 0.3 - 0.2 - 0.1 - 0.2 - 0.1 - 0.1 %) DR Rock: 0.1 % (0.2 - 0.1 - 0.1 - 0.3 - 0.3 - 0.3 - 0.1 - 0.1 - 0.0 - 0.2 - 0.2 - 0.4 %) DR X: 0.2 % (0.1 - 0.2 - 0.1 - 0.3 - 0.0 - 0.6 - 0.1 - 0.2 - 0.1 %) DR P4 Hit: 0.3 % DR total: 70.7 % (70.7 - 72.4 - 70.6 - 72.1 - 69.5 - 70.5 - 70.6 - 70.1 - 70.3 - 74.0 - 71.9 - 72.2 %)
Kommercielle: 26.4 % (27.3 - 25.1 - 26.0 - 25.2 - 27.4 - 25.3 - 26.2 - 27.2 - 27.0 - 23. 2 - 25.1 - 24.6 %) Udenlandske stationer: 1.1 % (0.6 - 0.6 - 1.3 - N/A - 1.2 - 1.2 - 1.0 - 0.6 - 1.2 - 0.8 - 1.1 - 0.9 %) Uidentificerede stationer: 1.8 % (1.5 - 1.9 - 2.1 - 1.8 - 1.9 - 3.1 - 2.2 - 2.1 - 1.5 - 2.0 - 2.0 - 2.2 %)
Kommercielle radioselskaber: Talpa Radio total: 7.4 % SBS Radio: 4.1 % (4.2 - 3.3 - 4.9 - 3.9 - 4.1 - 3.5 - 4.9 - 4.0 - 4.1 - 3.8 - 5.8 - 3.7 %) ANR total: 2.3 % (2.0 - 2.1 - 1.6 - 1.8 - 2.7 - 1.9 - 1.6 - 2.1 - 2.1 - 1.0 - 1.3 - 1.2 %) VLR total: 0.6 % Energy/NRJ: 0.6 % (1.0 - 0.8 - 0.6 - 0.4 - 0.6 - 0.8 - 0.5 - 0.4 - 1.1 - 0.4 - 0.7 - 0.4)
Kommercielle stationer: Radio 100FM: 6.8 % (8.2 - 8.3 - 7.2 - 6.9 - 7.4 - 7.0 - 7.5 - 7.1 - 7.4 - 8.1 - 6.6 - 7.6 %) Guld FM** (total): 2.9 % (1.8 - 1.9 - 1.6 - 1.6 - 2.4 - 2.5 - 2.5 - 1.9 - 2.2 -1.3 - 2.1 - 1.6 %) The Voice (total): 2.6 % (3.1 - 1.9 - 2.4 - 2.5 - 2.6 - 2.5 - 3.4 - 2.3 - 2.8 - 2.5 - 3.7 - 2.8 %) Radio 2: 1.5 % (1.2 - 1.4 - 2.5 - 1.4 - 1.5 - 0.9 - 1.5 - 1.7 - 1.3 - 1.3 - 2.1 - 1.0 %) Hit FM* (total): 1.3 % (1.9 - 1.8 - 1.5 - 2.0 - 2.3 - 1.5 - 1.3 - 1.9 - 1.4 - 0.7 - 1.2 - 1.2 %) Energy/NRJ: 0.6 % (1.0 - 0.8 - 0.6 - 0.4 - 0.6 - 0.8 - 0.5 - 0.4 - 1.1 - 0.4 - 0.7 - 0.4) VLR*** (total): 0.6 % Radio 100 Soft: 0.6 %
De største salgsselskaber: ddr: 19.1 % (18.2 - 18.2 - 17.1 - 17.9 - 19.2 - 18.2 - 17.8 - 19.5 - 17.9 -16.0 - 15.1 - 16.7 %) SBS Radio Plus: 5.0 % (5.3 - 4.7 - 6.0 - 5.0 - 5.5 - 4.3 - 5.9 - 5.0 - 5.6 - 5.0 - 6.8 - 4.9 %)
* = ANR Hit FM, Radio Viborg Hit FM, Midtjylland Hit FM og Holstebro Hit FM ** = ANR Guld FM, Viborg Guld FM, Midtjylland Guld FM, Holstebro Guld FM, Nordvestjylland Guld FM og Ringkøbing Guld FM. *** = VLR Vejle, VLR Fredericia og VLR Kolding.
Gallups Radio Index for januar er baseret på 2.233 personer, der hver har udfyldt en radiodagbog i en uge. Alle danskere lytter i gennemsnit til radio 3 timer i løbet af en dag. Disse tal er ikke ændret væsentligt i de seneste måneder.
Lyttertal for februar måned, hvor TV 2 Radio er med, vil først foreligge i midten af april måned. |