Da VK-regeringen trådte til, havde den en vision om at DRs monopol på landsdækkende radio for alvor skulle brydes med en replanlægning af FM-båndet, der kunne give plads til flere kommercielle konkurrenter. Nu otte år senere er visionen skrottet, uden nogen overbevisende forklaring, skriver netavisen 180 Grader. Forklaringen er nemlig i stedet: Ingen af de aktører, der allerede er på markedet, har nogen interesse i at få nye konkurrenter. Specielt ikke DR, der råder over alle de fire (!) landsdækkende radiokanaler.
Under overskriften 'En tabt borgerlig mediedagsorden,' skriver 180 Grader i dag, at en socialdemokratisk regering stort set ikke ville have gjort noget anderledes, end den borgerlige regering har gjort - og kalder det en skændsel. Netavisen kritiserer, at DR ikke får nogen konkurrenter.
"Aftalepartierne er enige om at gennemføre den allerede igangsatte replanlægning af frekvensanvendelsen på FM-båndet," hed det for tre år siden i det medieforlig, som også Socialdemokraterne og SF var med i.
For bare et år siden, holdt Venstres medieordfører, Ellen Trane Nørby, en replanlægning af FM-båndet op som en gulerod for sine partifæller i folketingsgruppen i et forsøg på at få sin vilje på et andet område.
Når regeringen nu helt har opgivet målsætningen om at give DR konkurrence på landsdækkende radio, er svaret såre enkelt:
"Ingen af de aktører, der allerede er på markedet, har nogen interesse i at få nye konkurrenter. Hverken Danmarks Radio med dets fire (!) landsdækkende radiokanaler eller de kommercielle ejere af NOVA fm og Radio 100FM," skriver 180 Grader og konstaterer, at sådan er det, når en regering ikke er drevet af principper, men i stedet af hensynet til egen magelighed.
På medieområdet er det de statsejede medier, der sidder på flæsket - både når det gælder radio og tv, og under VK-regeringen er der absolut intet sket, for at nedbryde DRs og TV 2s dominans. "Tværtimod, har de med skatteydermidler og priviligeret status i ryggen udvidet med flere radio- og tv-kanaler samt gjort en stor indsats for også at blive dominerende spillere på internettet," lyder konklusionen i 180 Grader. |