Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Kreative talenter godt nyt for radioreklame
Torsdag 14. januar 2010
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Det kreative niveau i dansk radioreklame er ikke højt nok. Men det kan en ny generation af reklametalenter være med til at lave om på, lyder det fra Spray.
Mandag havde Spray besøg af en snes unge reklametalenter fra Mediehøjskolens Kreativ Basis. De studerende havde forberedt en række manuskripter, som de skulle have produceret med hjælp og vejledning af Torben Johansen og Christian Uhl fra Spray.

Ifølge Torben Johansen, partner og produktionsansvarlig hos Spray, var det en positiv oplevelse, som lover godt for fremtidens radioreklamer.

”I dag viser den danske reklamebranche ikke radiomediet særlig stor opmærksomhed. Og det afspejler sig i mange af de radioreklamer, vi hører på de danske stationer. Det kreative niveau er gennemsnitligt set ikke er særligt højt, hvilket jo er ærgerligt”, fortæller han.

”Men mit indtryk er, at de studerende fra Kreativ Basis havde en god forståelse for, hvad radio er, og en respekt for det - som et sjovt og effektivt medie. Og det er jo vigtigt, for det er jo netop disse unge, der om nogle år kommer til at sidde på de tunge poster på bureauerne”.

Christian Uhl, der er tekstforfatter og konceptudvikler hos Spray, bakker Torben op i betragtningen: ”Hvis vi skal hæve niveauet for dansk radioreklame, handler det ikke kun om at skaffe flere annoncører og vinde mediebureauernes tillid. Det sagde jeg også gentagne gange på Radiodays 2009. Det handler i lige så høj grad om at få reklamebureauerne til at kunne og ville radio. I dag er der mange bureauer, som ikke rigtig ved, hvad de skal stille op med et radiomanus”, fortæller han.

Men hvordan skal man så få reklamebureauerne til at vise radiomediet større opmærksomhed?

”For mig at se er der to ting, der kan hæve det kreative niveau på radio. Prestige og forståelse. Først og fremmest må vi gøre det ’cool’ at arbejde med radio. Der var en del hype, da Saatchi & Saatchi Danmark vandt en guldløve i Cannes for deres Sprite-spot. Det skal vi have mere af – også på den hjemlige scene. Samtidig skal tekstforfatterne rundt omkring i landet have en større viden om, hvad der virker på radio. Og hvad der ikke gør. Det kan man gøre på mange måder, blandt andet ved at lave sessions for Kreativ Basis, som vi lige har gjort. Men måske er det også på tide, at vi som branche går sammen og danner en brancheforening ligesom det britiske Radio Advertising Bureau. Det undrer mig stadig, at de store stationer pure afviste dette på Radiodays. For mig at se er vi netop i en situation, hvor vi som branche må løfte i flok”, slutter han.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -