Kun tv overgår i dag internettet som danskernes foretrukne medie iflg. en undersøgelse, som Greens Analyseinstitut har lavet for Børsen forud for mediekonferencen New Media Days, der indledes i dag i København. Radio ligger på 4. pladsen efter aviser
Hvis danskerne kun havde adgang til to medier, er lidt over 60 pct. ikke i tvivl om, at de ville vælge tv. Dernæst kommer Internettet med 45%, fulgt af aviser og derefter radio på godt 30 pct. Mobiltelefonen ville 25 pct. placere blandt de to medier, de ville anse for at være mest nødvendige. (Undersøgelsen omfatter kun personer over 18 år).
Stillet over for spørgsmålet om, hvilke medier, der får størst betydning i fremtiden, er de fleste ikke i tvivl om, at internettet klart vil være det medium, der får den største betydning. Dernæst følger tv, mobiltelefon, radio og avis.
Chefkonsulent Mette Lundberg fra IT-Brancheforeningen siger i en kommentar til undersøgelsen, at det er en almen erfaring, at jo mere man bruger nettet, jo mere får man øje på dets muligheder. Der kommer hele tiden flere tjenester og flere seriøse indholdsudbydere til, så i tallene ligger nok også en forståelse for, at også film og tv kan hentes via nettet – og ses på tv’et. Internettet er på vej ud af arbejdsværelset og ind i stuen.
Anne Knudsen, chefredaktør på Weekendavisen påpeger, at internettet er et langt mere omfattende medie end andre. Internet er også tv, avis og radio siger hun til Børsen. |