En ny analyse foretaget af ddr, Radio 100FM og Center for Marketing Communication (CMC) på Copenhagen Business School peger på, at danske radioreklamer er for kedelige. I undersøgelsen er 366 radioreklamer analyseret, og i gennemsnit opnår reklamerne en score på 2,9 på en skala, hvor 5 er det højeste.
Det er professor Lars Grønholdt, der har undersøgt 366 reklamers effekt, og Grønholdts analyse påviser, at ad-liking tegner sig for trefjerdele af købsintentionen, mens selve reklametrykket kun udgør en fjerdedel, skriver Markedsføring.
”Det betyder, at man i langt højere grad bør gå op i at lave en god og kreativ reklame end bare at sende en middelmådig reklame ofte. De totale effekttal påviser, at man bør gå højt op i budskabet,” siger Lars Grønholdt.
Ifølge Grønholdt og Lars Pynt Andersen, Lektor på Institut for Marketing & Management på Syddansk Universitet, kæmper de danske radioreklamer en ulige kamp mod andre reklamekanaler. Lars Pynt Andersen mener, at bureaubranchen opfatter radio som et discountmedie sammenlignet med andre salgskanaler.
”Radiomediet er klart undervurderet i Danmark. Reklamerne er ofte præget af klichésituationer á lá bruden, der bliver forladt ved altret, fordi gommen skal indløse en spilkupon. Reklamerne fattes kreativitet og prestige. Jeg synes, at det bærer præg af stor eksponering til de halve penge,” siger han.
|