Udviklingsdirektør hos Mediaedge:cia, Kim Angel, siger til Politiken: "Hvis Sky Radio bare lægger nyheder ind i den musikflade, som kanalen har i dag, vil det formentlig ikke kun være en udhuling af 'ånden' bag kravene til P5, der blandt andet gennem kvalitetsnyheder skal være et reelt alternativ til DR. Det vil også betyde, at Sky Radio ikke vil skabe den udvidelse af radioannoncemarkedet, som er en forudsætning for, at det kan blive en rentabel forretning".
Mediaedge:cia vurderede kort før auktionen, at et stærkt alternativ til DR ville betyde en forøgelse af radio-annoncemarkedet fra de nuværende 240 millioner kroner til 350 millioner.
"Hvis Sky Radio ikke ændrer hele sin flade og gearer den til direkte at konkurrere med DR, bliver selv den udvidelse svær. De får ikke meget ud af at ligge og konkurrere med de andre kommercielle lokalradioer på markedet", siger Kim Angel.
Hos OMD skønner man, at den 5. kanal - uanset hvem der sidder bag roret - vil skabe en fordobling af annonceomsætningen inden for radio de næste fem år.
"Men der vil være et loft for, hvor stor Sky Radio kan blive, hvis kanalen bare viderefører sit nuværende koncept. Den ville på længere sigt skabe en meget større vækst, hvis den gik ind og lavede en kommerciel udgave af P3", siger Johan Boserup fra OMD til Politiken. |