Radio- og TV-nævnet har i en sag om radioreklamen 'Monza' fra T.Hansen vurderet, at sprogbrugen i reklamen er usømmelig og ikke er udformet med behørig social ansvarsfølelse i strid med reklamebekendtgørelsens §8, stk. 1.
Nævnets afgørelse sker efter behandling af en indgivet klage over det pågældende reklamespot, hvori der afspilles en telefonsamtale mellem en dansker, der ringer til Monza banen for at ville tale med formel 1 køreren Michael Schmacher og i stedet får en italiensk ansat, der afslutter samtalen med en serie italienske bandeord. Klager, der er af italiensk afstamning og derfor umiddelbart forstod bandeordene, finder reklamen uacceptabel og misbilligende i forhold til såvel den italienske som den danske kultur.
Spottet, der varer 45 sek. blev i marts bragt 16 gange på Radio 100FM. Annoncøren medgav, at sprogbrugen kunne virke uheldig, såfremt man forstod italiensk og fjernede spottet fra kampagnen.
Nævnet siger i sine bemærkninger til afgørelsen, at sprogbrugen går ud over almindelig anvendte bandeord og finder det uden betydning, at bandeordene bliver sagt på italiensk og ikke på dansk, selvom mange danskere ikke kan forstå, hvad der bliver sagt. En 'prætenderet' humor kan efter Nævnets opfattelse ikke lovliggøre anvendelsen af så grove bandeord, som der her er tale om.
Nævnet vurderer derfor, at sprogbrugen i reklamen er usømmelig og i strid med reklamebekendtgørelsens § 8, stk. 1 om, at reklamer skal være sømmelige og være udformet med behørig ansvarsfølelse. Reklamespottet må derfor ikke udsendes.
|