Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Uhyre dårlig start på 2006 for radioreklame
Tirsdag 21. marts 2006
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Kommerciel radio i Danmark har fået en særdeles hård start i 2006. Omsætningen ligger nu 25-30 pct. under sidste år, viser helt nye tal iflg. Berlingske Tidende. Og mediabureuaerne Carat Danmark og mediaedge:cia vurderer begge, at rutscheturen for radioreklame vil fortsætte hele året - mens mediemarkedet ellers generelt ventes at stige.
"Vi er i øjeblikket sat tilbage til niveauet i 2004 og fortsætter tendensen, så taber radiomarkedet i princippet hele to år", siger adm. direktør for mediaedge:cia Carsten Krogh, der betegner udviklingen som meget uheldig.

2005 blev ellers præget af en fremgang på op mod 30 pct., men udgangspunktet var og er også meget lavet.

Iflg. Reklameforbrugsundersøgelsen blev der i 2004 kun brugt 211 mio. kr. på radioreklame, mens tallet for 2005 ventes at lande på omkring 240 mio. kr.

Fremgangen i 2005 dækker dog over, at Sky Radio lukkede i slutningen af 2005 og dermed satte radioreklamemarkedet tilbage.

Malene Birkebæk Hübertz, der er media research director hos Carat Danmark, siger til Berlingske Tidende: "Ser man på udviklingen i januar og februar 2006, så er det ikke forkert at sige, at DR og i særdeleshed P4 har vundet kampen om Sky Radios lyttere. Samlet er DR nu tæt ved at levere toner til 75 pct. af al radiolytning i Danmark. At dette er katastrofalt for kommerciel radio i Danmark er indlysende efter nogle år, hvor man håbede på, at liberaliseringen skulle blive startskuddet for en økonomisk optur for mediegruppen".

Helt præcist ligger radioreklame markedet på index 70-73 for januar og februar 2006 sammenlignet med samme periode i 2005.

"Ligegydigt, hvordan man ser på disse tal, så er det ret dystre udsigter for 2006, idet mediegruppen er nødt til at vokse mere end markedet, hvis den skal gøre sig håb om at få økonomien til at hænge sammen. Og efter Sky Radios lukning er det svært at se, at 2006 ikke vil blive et dødvande for mediegruppen i og med, at der mangler reel konkurrence, der kan drive markedet fremad. Så endnu engang bliver konklusionen, at vi skal se et stykke ind i fremtiden efter det økonomiske gennembrud for mediegruppen - hvis den nogensinde kommer med radio i den form, vi kender det i dag", siger Malene Birkebæk Hübertz videre.

Carsten Krogh, adm. direktør i Mediaedge:cia, synes, at det er ærgerligt, at radiomediet er blevet stækket og i realiteten har fået et knæk, men understreger, at det nok skal gå frem igen, når der igen engang kommer en station på Sky Radios gamle frekvenser. Indtil da venter Krogh, at 2006 samlet ender på ti pct. under 2005.

Eric Hansen, senior vice president i SBS Broadcasting, siger til Berlingske, at man hos SBS Radio er "en anelse frustrerede" og giver tv-markedet skylden. Lange forhandlinger om prisstigninger på årsaftaler for annoncer på tv har skubbet radio i baggrunden. Men Eric Hansen er i øvrigt forsigtigt optimistisk - bl.a. fordi marts måned og 2. kvartal ser betydeligt bedre ud.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -