Den britiske rapport om det store skift fra FM til DAB allerede i 2015 er blevet mødt med skepsis fra forskellig side. Men kritikken afvises af Tony Morett, direktør for the Digital Radio Development Bureau. Målet er ambitiøst - men ikke umuligt, fastslår han.
DAB er allerede i omkring hvert 3. hjem i Storbritannien og Nordirland (UK) - og det kan kun gå fremad, siger Tony Morett.
Antagelserne i The Digital Britain report er baseret på særdeles grundige analyser og undersøgelser gennem de sidste 1½ år, og de giver dermed dels et solidt grundlag for udbredelsen af DAB, men dels også de byggesten, der er nødvendige for at radioindustrien kan få projektet til at lykkes.
Tony Morett fremhæver, at undersøgelser viser, at forbrugerne er meget glade for DAB. De sætter pris på fordelene ved den digitale lydkvalitet, et større tilbud af forskellige stationer og så den nemme betjening af DAB-radioerne.
Det er en god start - men der er behov for "a surge in take-up" for at nå målet, som det udtrykkes af medie-kommentator på The Guardian John Plunkett - og det erkender Tony Morett er rigtigt.
Her er så, hvordan the Digital Radio Development Bureau vil sætte denne kæmpebølge ("surge") i gang:
1. Sendestyrken skal hæves og der skal sættes flere sendere op, således at dækningen bliver bedre.
2. Forbedrede, koordinerede marketingstiltag. Samarbejdet mellem BBC, de kommercielle stationer samt fabrikanterne af og forhandlere af DAB-radioer skal styrkes med henblik på yderligere at brande DAB-radio og overbevise forbrugerne om fordelene ved DAB.
3. Flere nye indholdstilbud på DAB.
4. Billigere DAB-radioer. Priserne begynder allerede nu på knap 30 pund, men i løbet af 1 - 1½ år vil man kunne købe DAB-radioer for 20 pund eller helt ned til 15 pund, og det vil appellere til millioner af nye forbrugere.
5. Og så er der dét med bilerne. Ford og Vauxhall, der fremstiller 6 ud af 10 af de mest populære biler i UK, har meddelt at de bakker op om forslagene fra Digital Britain.
Der er med andre ord meget i støbeskeen, og Tony Morett pointerer, at der aldrig tidligere har været en mere samlet og positiv indstilling fra industrien til DAB end det er tilfældet nu. |