Det er de danske politikere - med først og fremmest tidligere kulturminister Brian Mikkelsen (Kons.) i spidsen - der har ansvaret for den danske mediepolitik de sidste mange år. En politik der betyder, at kun DR (og dermed den danske stat) råder over fuldt landsdækkende radiokanaler: Fire af slagsen. Den kommercielle radiobranche har blot to radiokanaler til rådighed, men de to kanaler dækker langt fra hele landet. Politikerne har i årevis lovet en replanlægning af FM-båndet, så kommerciel radio kunne få flere kanaler og dermed bedre dækning. Men intet er sket.
Det er for længst aftalt i et medieforlig, at der skal gennemføres en replanlægning af FM-båndet, men alligevel er sagen gang på gang blevet syltet - og intet er blevet sat i gang. Dermed har kommerciel radio fortsat kun en brøkdel af den dækning som DR har. Resultatet er at DR har sat sig massivt på danskernes radiolytning.
Kasper Krüger, tdiligere adm. direktør for Sky Radio, konstaterer i dag på Business.dk, at hovedproblemet for kommerciel radio er dækning - eller rettere mangel på samme.
"Lytterne har aldrig fået adgang til et landsdækkende alternativ til DR. Løsningen er derfor hurtigst muligt at gennemføre en stor replanlægning med ti nye radiokanaler, som bliver solgt for et engangsbeløb for femten år af gangen i pakker med to-tre kanaler."
Bestyrelsesformand for SBS Radio, Eric Hansen, håber iflg. Business.dk, at man fra politisk side vil kigge på radiomarkedet generelt og løse problemerne en gang for alle.
Indtil videre er de politiske meldinger på Christiansborg, at man - endnu engang - vil diskutere struktureringen af det kommercielle radiomarked. |