|
Kommerciel radio står svagest i Odense
Tirsdag 2. maj 2006
Af Stig Hartvig Nielsen |
|
Odense er den storby blandt de fire største byer i Danmark, hvor kommerciel radio står svagest og hvor DR står stærkest. Beskedne 18 pct. af al radiolytning sker på de kommercielle stationer, mens DR sætter ny rekord - og tegner sig for 79 pct. af radioforbruget i Odense og omegn..
I 4. kvartal 2005 havde DR P3 en usædvanlig dårlig måned i Odense, men denne gang indhenter man stort set det "forsømte". Samtidigt fastholder den regionale P4 kanal, Radio Fyn, en meget høj share - på 42 pct. Samlet går DR frem fra 70 til 79 pct.
Den lokale Radio 3 i Odense formår fortsat ikke at få tag i lytterne i særligt stor udstrækning. En share på 5 pct. imponerer ikke, og overgås tilmed af The Voice. Samtidigt med lukningen af MixFM - der blev forvandlet til NRJ og dermed mistede langt de fleste lyttere - og lukningen af Sky Radio, så er der samlet set ikke meget at komme efter for kommerciel radio i Odense-området.
SBS Radio er måske de eneste - blandt de kommercielle aktører - der kan være tilfredse. Odense er nemlig det sted i Danmark, hvor SBS står stærkest. The Voice og Radio 2 har tilsammen 9 pct. af al radiolytning i Odense.
Her er den samlede oversigt over shares (markedsandele af al radiolytning) i Odense og tilgrænsende kommuner i 1. kvartal 2006 iflg. en særkørsel fra Gallup Radio Index for radionyt.com. Tallene i parentes er fra 4. kvartal 2005. Enkeltstationer med under 1 pct. er ikke medtaget.
DR P4/Radio Fyn: 42 % (41 %) DR P3: 28 % (20 %) DR P1: 6 % (6 %) The Voice: 6 % (6 %) Radio 3: 5 % (8 %) Radio 100FM: 3 % (3 %) Radio 2: 3 % (2 %) DR P2: 2 % (2 %) DR Klassisk: 1 % (1 %) NRJ: 1 % (-)
DR total: 78.9 % (70.3 %) Kommercielle: 18.1 % (26.8 %)
SBS Radio: 9.0 (8.8 %) Radio 3: 4.8 % (7.5 %) Radio 100FM: 3.1 % (2.8 %) NRJ: 0.9 % (-)
ddr: 7.9 % (10.4 %) SBS Radio (plus): 9.1% (9.0 %) |
|
Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version |
|
|
|