Både TV 2, private radiovirksomheder og danske dagblade er interesseret i at drive de kommende radiokanaler, der udbydes som følge af det nye medieforlig.
”Vores udgangspunkt er afgjort at byde på P5”, siger TV 2s adm. direktør Cristina Lage til Jyllands Posten. Hun betragter selv TV 2 som en af favoritterne til radiokanalen og siger: ”Vi har i forvejen stor kompetence til at lave nyheder på tv og internet med et netværk af journalister og korrespondenter. Samtidig ser jeg en klar synergieffekt, når det gælder reklamemarkedet”, siger TV 2 direktøren.
TV 2 vurderer at den samlede omsætning på landsdækkende radioreklame på et FM5 og et FM6 i starten vil ligge på 50 mio. kr., mens det på lidt længere sigt vil stige til mellem 100 og 150 mio. kr.
Adm. direktør fra Clear Channel’, Jim Receveur siger til Jyllands Posten, at han tror at TV 2 og dagbladene er favoritter til den 5. kanal, men siger at Clear Channel vil kunne give Danmark mange nye ting og bebuder at Clear Channel vil byde på både FM5 og FM6.
Modern Times Group (MTG) er også interesseret. Selskabet står i Danmark bag TV3, men driver også store kommercielle radiostationer i Norge og Sverige. Direktør i MTG, Jørgen Madsen, beklager at det ikke umiddelbart bliver muligt med en 100 % landsdækkende radio.
Politikens Hus er interesseret i radio, men adm. direktør Lars Henrik Much forudsætter at det skal ske på sunde forretningsvilkår. Han siger til Jyllands Posten at man som udgangspunkt er klar til både at drive en ny radiokanal alene – og sammen med andre, eventuelt andre dagblade. |