På en gennemsnitlig dag stiller 44.5 % af befolkningen i Varde og Blåvandshuk ind på den lokale Radio Charlie. I løbet af en uge lytter 76.8 % til Charlie. Begge dele er de i særklasse højeste tal for nogen lokalradio i Danmark. Vi har spurgt direktør Kim Schou om hemmeligheden bag successen.
Radio Charlie figurerer som en ny station på Gallup Radio Index for 1. kvartal 2001, men stationen har faktisk lige kunnet fejre ti års jubilæum. Stationen har også tidligere et par gange været med i Gallups store landsdækkende lytterundersøgelse, men det er ikke det, der betyder mest for den populære station. Radioen har stort set ingen landsdækkende annoncører, og ”der er ingen af de lokale kunder, der spørger efter lyttertal. De ved godt at alle lytter og at det virker at reklamere på Radio Charlie”, siger radioens direktør Kim Schou til radionyt.com. Han fortæller at en kollega i branchen havde påpeget, at stationen ikke måtte bruge gamle lyttertal – der vist var fra 1997 – så derfor fik man lavet en ny måling fra Gallup, og den var altså helt i særklasse.
Men hvorfor er Radio Charlie så populær – oven i købet i hård konkurrence med Radio Victor og Radio Holsted, der også dækker Varde området.
Kim Schou siger om radioens programflade, at det især handler om at radioens værter godt må have deres egen personlighed. ”De skal ikke lyde ens – og så skal der være plads til at udfolde sig”, fortæller Schou og tilføjer at denne mulighed for at udfolde sig også gælder på musikområdet. ”Musikstyringen er ikke så stram. Vi kan godt om formiddagen finde på at spille f.eks. John Mogensen, og generelt spiller vi nok ikke så meget ung musik. Vi er lidt mere voksne end konkurrenterne”.
Radio Charlie bruger også musikstyring, voice-tracking og computerstyret non-stop musik, men ikke mere end højst nødvendigt. Schou vil helst have rigtige levende mennesker i radioen.
Og så er det ikke musik og timenyheder det hele. Radio Charlie har i hver time et indslag af en 3-4 minutters varighed om et lokalt eller alment emne. Det er typisk i form af et telefoninterview.
Radio Charlie har ti fuldtidsansatte og fem free-lancere. Begrebet ”frivillige” hører fortiden til; det er der ikke rigtigt nogen der vil mere, siger Kim Schou.
Radio Charlie tilhører en efterhånden sjælden race i dansk kommerciel radio. Radioen er hverken ejet af en avis eller en af de store mediemastodonter, men af Kim Schou selv sammen med Niels Henrik Iversen, og de driver radioen i deres eget anpartsselskab.
”Vi har fået tilbud om at blive købt op fra flere af de store”, fortæller Kim Schou, ”men så længe det kører så godt som det gør nu, er det ikke aktuelt”, slutter en glad og tilfreds Kim Schou. |