Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Radio 24syv vækker nysgerrighed
Tirsdag 15. november 2011
Af Stig Hartvig Nielsen
 
I dag er det to uger siden, at Radio 24syv gik i luften på P2s gamle radiofrekvenser. Hele 74 pct. af danskerne har hørt om den nye radiokanal, og 13 pct. af danskerne har været inde og lytte - på et eller andet tidspunkt i den første uge. Det viser en ny undersøgelse som YouGov har foretaget for 24timer.
Professor i journalistik ved Roskilde Universitet, Jørgen Poulsen, mener, at Radio 24syvs lyttertal er et udtryk for, at folk er nysgerrige.

"Nysgerrigheden er fantastisk i betragtning af, at stationen ikke har reklameret. Sammenholdt med P1s lyttertal i løbet af en uge [P1s ugentlige 'reach' ligger iflg. Gallup på omkring 16 pct. /red.s anm.], så er 13 procent et meget højt tal," siger han til 24timer.

Jørgen Poulsen hæfter sig især ved, at det er lyttere over 40 år, der har taget kanalen til sig. Og det er, fordi taleradio især tiltaler en lidt ældre målgruppe.

"Der er meget konkurrence i æteren. De lyttere, der er meget interesseret i at høre musik, holder sig til NOVAfm, The Voice, P4 og P3. De stationer har meget høje lyttertal. Men set i det lys har der alligevel været en markant nysgerrighed omkring Radio24syv," siger han.

"Radiostationen har nyhedens interesse. Det er det eneste, man kan se ud fra det tal. Man ved ikke, om folk har lyttet i fem minutter eller i tre timer. Og man kan ikke se, hvordan lytterinteressen vil være på længere sigt. Man kan først vurdere, om radiostationen har bidt sig fast om et halvt års tid. Så lang tid vil der gå før alle dem, der kan tænkes at blive en del af målgruppen, har haft lyst og lejlighed til for alvor at prøve den," siger han.


Jørgen Ramskov er glad for lyttertal

Radio 24syvs direktør, Jørgen Ramskov, er glad for tallene fra YouGov. Især de 74 procent, der har hørt om kanalen, vækker glæde.

"Det er jeg meget positivt overrasket over, for vi ikke har kørt nogen stor og dyr markedsføringskampagne. Vi er primært kommet til orde gennem redaktionel omtale. Vi har fra starten været meget ydmyge og sagt, at det her kommer til at tage tid. Og vi synes, vi er meget privilegerede, fordi vi faktisk har noget tid til at få tingene indarbejdet og finde vores form. Vi har ikke nogen reklameindtægter, der presser os fra dag et, og vi har heller ikke nogen formelle lyttertalskrav.

Men det er ikke det samme som, at vi er ligeglade med, om der er nogen, der lytter til os," siger Ramskov.


Baggrund

YouGov spurgte mellem den 4. og 6. november 1.014 respondenter, om de havde "hørt om den nye landsdækkende radiokanal Radio24syv, der begyndte at sende natten til den 1. november 2011?

74 pct. svarede ja - og 25 pct. svarede nej.

Dernæst blev der spurgt: "Har du lyttet til et eller flere programmer på den nye landsdækkende radiokanal Radio24syv, der begyndte at sende natten til den 1. november 2011?"

13 pct. svarede ja - og 87 pct. svarede nej

Til sammneligning havde DR P1 - iflg. Galllup - i den samme uge en ugentligt reach på 14.6 pct.

Bemærk, at det ikke er muligt at beregne eller esitimere Radio 24syvs 'share' (markedsandel af al radiolytning) på baggrund af undersøgelsen fra YouGov.



Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -