De norske 'Radiodagar' åbnede i går torsdag med knap 400 deltagere. Statssekretær Roger Solheim fra det norske kulturministeriem sagde ved åbningen, at radiobranchen har en udfordring i forhold til digitaliseringen i 2017. Det helt store problem er at få DAB ind i bilerne. Leder af Digitalradio Norge, Ole Jørgen Torvmark, sagde, at der til gengæld ligger en stor økonomisk gevinst for de kommercielle stationer ved at overgå til DAB: hele 135 mio. kr. årligt. Og det vil betyde, at kommerciel radio vil gå i plus.
Statssekretær [svarer til departementschef i Danmark] Roger Solheim indledte med at anføre en række krav for at FM-båndet kan slukkes i 2017.
"Radiobranchen har et kvalificeret arbejdet at gøre i forhold til digitaliseringen og nøglen er at finde en løsning på bilspørgsmålet. Radiobranchen må arbejde for at bilproducenterne får digitalradioer ind i bilerne, og arbejde med at få elektronikproducenter til at stoppe med at annoncere for analoge clockradioer. Her ligger udfordringen for branchen." Det sagde Solheim iflg. Kampanje.com.
Mindst halvdelen af de norske radiolyttere skal bruge DAB dagligt, og det skal ske senest i 2015. Hvis det mål ikke nås, vil lukningen af FM-nettet i Norge blive udsat fra 2017 til 2019.
"Det er i forhold til dette mål, at bilspørgsmålet er vigtigt," fastslog Solheim.
Det er også et krav for overgangen fra FM til DAB, at NRK opnår en dækning på DAB, der svarer til NRK P1s nuværende dækning på 99.5 pct. Kravet for de kommercielle radioer er, at de skal have en dækning på min. 90 pct.
Endelig er det et krav, at DAB også får en merværdi for lytterne. Hvis disse krav ikke er opfuldt, vil det hele blive udsat til 2019.
Men at radiomarkedet i Norge bliver digitaliseret, er Solheim ikke i tvivl om.
Chef for den kommercielle norske radiokanal P4, Kalle Lisberg, var helt enig - bl.a. også i spørgsmålet om bilerne - og nævnte at 40 pct. af al radiolytning sker i bilen.
Kommerciel radio sparer 135 mio. kroner
Leder af Digitalradio Norge, Ole Jørgen Torvmark, sagde iflg. Kampanje, at der er en stor økonomisk fordel for de kommercielle stationer P4, Radio Norge og de nye storbykanaler helt at få digitaliseret radiomarkedet.
En FM-lukning vil spare dyre distributionsomkostninger i FM-nettet og koncessionforpligtelser – i alt hele 135 mio. norske kr. (= 128 mio. danske kr.) årligt, mente Torvmark.
Dermed vil norsk kommerciel radio kunne blive en sundere forretning. Nu omsætter de norske kommercielle radiokanaler nemlig for 600 mio. kr. årligt - men har tilsvarende årlige omkostninger på 600 mio. kr.
Torvmark mente, at besparelsen på 135 mio. kr. udgøres af 60 mio. kr. i FM-distribution, 25 mio. kr. i koncessionsafgift og 50 mio. kr. i indholdskrav.
|