De nye lyttertal er ude i Belgien, og man kan konstatere, at public service stationen VTR Radio 2 sidder pænt på markedet med en stigning i share til 32,1 pct. Næststørst er kommercielle Q-music med 17.2 pct.
Det var imødeset med spænding, hvordan MNM ville klare sig. MNM er det nye navn for Radio Donna. Stationen skuffer imidlertid med en share på 11,5 - noget mindre end de 12,5 pct. som Radio Donna kunne mønstre. MNM overtog pladsen fra Radio Donna i januar, men hos MNM går man dog ikke i panik: ”Det tager sin tid, at opbygge en ny radiostation, og vi giver MNM et år inden vi konkluderer noget”.
Det er Centrum for Information – CIM – der står for de halvårlige lyttermålinger. Nyeste omfatter perioden fra januar til og med maj 2009. Selvom Q-music fortsat er nr. 2 i målingen, der dækker Flanderen, så går hitstationen ned fra 18,1 i share til 17,2 pct. Stationen er dog fortsat størst i målgruppen 18 til 44, hvor man har en share på 28,9 pct.
I den fransktalende del af Belgien, Vallonien, er det Radio Contact, der er den mest aflyttede. Contact overtager førstepladsen fra Bel RTL, der har været mest aflyttet i området i en længerevarende periode.
Her er lyttertallene for det belgiske marked – med de forrige 2 målinger i parentes:
Flanderen: 1: VRT Radio 2 – 32,1 (30,2 – 29,9) 2: Q-music – 17,2 (18,1 – 16,0) 3: VRT MNM – 11,5 (12,5* – 14,3*) 4: VRT Studio Brussel – 9,2 (9,8 – 10,0) 5: VRT Radio 1 – 8,1 (8,2 – 9,9) 6: Joe FM/4FM – 5,9 (5,9 – 6,2) 7: VRT Klara – 2,7 (1,6 – 2,0) 7: Nostalgie – 2,7 (1,9 – 0,7) *) Lyttertal for Radio Donna
Vallonien: 1: Radio Contact – 17,9 (17,2 – 15,1) 2: Bel RTL – 17,2 (18,0 – 19,5) 3: RTBF VivaCité – 12,7 (14,4 – 12,3) 4: Radio Nostalgie – 9,6 (10,1 – 9,8) 5: RTBF La Premiére – 8,2 (9,0 – 6,6) |