DR har fået bedre fat blandt de yngre radiolyttere. Når de 12-40-årige tænder for radioen, er det nu oftere end førhen DRs tilbud, de vælger. I dag finder 76 procent af alle i aldersklassen hver uge et eller flere radiotilbud fra DR, som de hører. For et år siden var tallet 69.
Det er især P3, der har mærket, at lytterne er kommet til i stigende tal. Det fremgår af de nye galuptal offentliggjort i dag tirsdag.
DRs radiodirektør Leif Lønsmann glæder iflg. en pressemeddelelse fra DR sig over, at det er lykkedes DR at ramme de unge bedre - ikke mindst i en tid, hvor medieudbuddet bliver større og større.
"Hvis DR skal løfte sin demokratiske og kulturpolitiske opgave, er det vigtigt, at alle kender og bruger vores programmer. Unge radiolyttere er kritiske og kvalitetsbevidste - og hurtige til at skifte kanal, hvis de keder sig. Det stiller store krav til DR, som på den ene side skal adskille sig fra de kommercielle stationer, og på den anden side konkurrerer med dem om de unge lytteres tid og opmærksomhed. P3 har satset hårdt på nyheder, sport og ny dansk musik - og det har båret frugt," siger han.
DRs succes med de unge lyttere betyder, at der nu er blevet længere mellem lytterne, som aldrig tænder for DR Radio. For et år siden var det 16 procent af radiolytterne, som gik uden om DR i løbet af en uge. I dag er dette tal faldet til 12 procent. Det er en markant fremgang og betyder, at DR nu er lige så udbredt og benyttet, som før de nye kommercielle radiokanaler startede i 2003.
|