Ud af de næsten 2.5 mio. biler og andre køretøjer, der findes i Danmark, er der kun omkring 2.000 der har en DAB-radio. Det svarer til at 99,92 pct. af de danske bilister ikke har ladet sig friste af de intensive kampagner for at købe en DAB radio, men fortsætter med den kendte analoge FM og AM teknik. Salget af bilradioer med DAB er oven i købet på vej ned. I 2004 blev der kun solgt 685 DAB-autoradioer i Danmark, mod omkring 1.200 i 2003. I Storbritannien er billedet det samme: kun 1 pct. af de solgte DAB-radioer er autoradioer.
Da DAB - for efterhånden mere end 15 år siden - blev lanceret som fremtidens radioteknologi, var et af de vigtigste argumenter, at DAB var den helt rigtige teknologi til modtagelse i biler.
Salget af bilradioer med DAB har bare taget en hel anden drejning. I Storbritannien og Nordirland er der solgt ialt knap 1.3 mio. DAB modtagere. Mike Spencer, adm. direktør for Digital Radio Development Bureau, oplyser overfor radionyt.com, at kun 1 pct. af de solgte DAB-radioer er autoradioer. I alt er der næppe over 50.000 biler på vejene i Storbritannien og Nordirland der har DAB.
"Vi kan konstatere, at fokus er skiftet fra autoradioer til køkkenradioer", siger direktør for Nordini, Carsten Corneliussen, til radionyt.com. Han mener, at det er fordi autoradioer med DAB er meget dyre i Danmark og peger desuden på, at DAB-nettet heller ikke dækker 100 pct.
Corneliussen vurderer, at DABs gennembrud på autoradioområdet ligger nogle år ude i fremtiden. "Der er behov for et større incitament. F.eks. navigationssystemer eller andre særlige tjenester", siger Carsten Corneliussen.
I Danmark leveres ingen biler "fra fabrikken" med DAB-radio. |