DRs radiokanaler er indenfor de seneste par år blevet ændret markant, og program- og musikprofilen på P3 og P4 minder i stadigt stigende grad om ’sound’ og indhold på de kommercielle stationer – bare uden reklamer. Samtidigt har DR lanceret tre radiokanaler, der kun sender hitlistemusik døgnet rundt. Med den nye medieaftale lægges der nu op til at der fremover skal stilles mere præcise public service krav til DR, og her er der ingen krav om hitlisteradio.
Allerede i regeringens udkast blev det slået fast, at DR’s public service forpligtelse indebærer at DR skal satse på kvalitet frem for kvantitet og at det bl.a. indebærer, at jagten på [høje] lytter- og seertal aldrig må være afgørende.
I den endelig mediepolitiske aftale, der blev indgået i dag, præciseres det, at det særlig for DR gælder, ”at programvirksomheden skal være præget af uddybende dækning af såvel dansk som udenlandsk nyhedsstof, af folkeoplysende programmer om samfundsvæsentlige emner, samt af egentlige undervisningsprogrammer, der kan tilbyde seerne og lytterne et supplement til de kundskaber, de har fået bl.a. i folkeskolen og gennem folkeoplysningen”.
Dermed er der lagt op til et markant brud med den nuværende profil for P3 og P4 - og det er ligeledes meget svært at se, hvordan de tre SKUM musikkanaler, der sender non-stop histliste-musik døgnet rundt via DAB og netradio, kan ligge indenfor dén definition på public service virksomhed.
Når regeringen og Dansk Folkeparti har udarbejdet det første udkast til en public service kontrakt med DR bliver vi måske meget klogere.
Mens DR TV fremover skal købe 21 % af programmerne ude i byen, er der i den nye medieaftale intet krav om at DR Radio skal købe en vis procentdel af udsendelserne af uafhængige producenter. I øjeblikket køber DR Radio kun 2 % af udsendelserne udenfor huset. |