Næsten 145 respondenter i målgruppen deltog i den store musik-test, som RadioNet har foretaget til Guld FM-formatet, der blev afholdt i starten af december. Testen er en såkaldt 'Auditorium Music Test' (AMT), som anvendes af store radioer i USA og Europa for at undersøge målgruppens musiksmag og præferencer for radio.
I den danske radiobranche er især Sky Radio kendt for at anvende meget store ressourcer på at researche lytternes musiksmag, men også Radio 100FM anvender denne metode. RadioNets test er (så vidt vides) den største test nogensinde, der er foretaget til danske lokalradioer både med hensyn til antal sange og antal deltagere. Der blev testet 1.200 sange - og dermed er testen i international sammenhæng meget stor - samt undersøgt nyhedsbehov, sportsinteresse og lyddesign. Antallet af kvalificerede respondenter ca. 30 pct. større end det, der normalt regnes for nødvendigt - og dermed er resultatet også yderst pålideligt.
"Jeg mener det er altafgørende, at de lokale radioer ikke alene sikrer det lokale indhold, men også sørger for at musikken og sendefladen er planlagt med de samme metoder, som de store konkurrenter benytter. Skys og Talpas postition i Holland er ikke et uheld - det er resultatet af, at de konsekvent benytter den rigtige arbejdsmetode - nemlig at de hele tiden spørger målgruppen om musik og preferencer", siger radiochef Carsten Worsøe i RadioNet, der leverer radioformater til ANR-stationerne, Radio Viborg, Midtjylland Hit&Guld FM samt Bergske Radio, til radionyt.com.
Og blandt voksne danskere er disse 3 sange pt. de mest populære: Bryan Adams: Everything I do (I do it for you) Robbie Williams: Feel Joe Cocker: Unchain my heart
De tre mindst populære sange er i følge undersøgelsen: Barry Manilow: Copacabana Stevie Wonder: Sir Duke Maria Montell: Imens hun sang |