Det ligner et dødsstød til markedet for landsdækkende kommerciel radio, når Radio 100FM efter alt at dømme får inddraget sendetilladelsen i næste uge, og dermed må opgive - på samme måde som Sky Radio og TV 2 Radio tidligere har måttet gøre. Mere end 1 mia. kr. har de dominerende spillere tabt siden radioauktionen i 2003 og markedet er på ny slået tilbage til start.
Alt tyder på, at Radio 100FM mister sendetilladelsen - og måske fortsætter på selskabets lokalradiofrekvener.
En katastrofe, lyder meldingen fra de mediebureauer, der forvalter de store annoncørers penge og som efterhånden har mistet tålmodigheden med radiomarkedet. Det skriver Business.dk.
"Det er tragikomisk. Det efterlader et radiomarked i ruiner. Markedet er blevet nulstillet igen og Nova FM skal først nu til at gå i gang med at oparbejde den altafgørende dokumentation til annoncørerne," siger trading director i OMD, Claes Braagaard.
Han vurderer, at mange annoncører vil satse på medier, hvor man kender effekten - især nu, hvor der sker en generel afmatning i annoncebudgetterne.
Hos Mediacom vurderer man, at radiomarkedet i 2008 er faldet med 6 pct. Et fald, der nemt kan blive væsentligt større i 2009, såfremt Radio 100FM lukker eller overgår til lokalradio.
"Det er en kæmpe falliterklæring for radiomarkedet. Vi er tilbage, hvor vi var for mange år og Nova FM vil ikke kunne absorbere det, som Radio 100FM hiver hjem i øjeblikket,” fastslår Ulrik Falkner Thagensen.
Bestyrelsesformand for SBS Radio, Eric Hansen, kalder det død-uheldigt, hvis Radio 100FM lukker, da det vil skabe ny uro på radiomarkedet.
"På kort sigt vil SBS Radio og Nova FM få en større andel af det nationale marked, men på lang sigt er det skadeligt for den udvikling af det kommercielle marked, der er nødvendig," siger Eric Hansen til Business.dk. |