De kommercielle radiostationer udenfor London - med et potentielt lyttertal på mindre end 500.000 - har ikke en jordisk chance for at konkurrere med de store stjerner på BBC som f.eks. Chris Moyles og Chris Evans, og ønsker derfor nu lov til at networke det meste af døgnet.
Toplederne for Storbritannien og Nordirlands største radiogrupper, de to store GCap og Emap Radio samt de noget mindre Global Radio, GMG Radio og UTV Radio, har i en fælles henvendelse til reguleringsmyndighederne Ofcom bedt om lov til at deres stationer får voldsomt forøget adgang til at networke.
Det vidtgående forslag går iflg. The Guardian ud på, at det lokale indhold skal kunne sættes så langt ned som til tre timer dagligt på lokale kommercielle radiostationer, der har et potentielt lyttertal på under 500.000. Stationer med over 500.000 potentielle lyttere skal iflg. henvendelsen sende lokalt i mindst 7 timer dagligt.
De kommercielle radioer erkender, at det lokale er vigtigt for lytterne, men det er samtidigt klart, at det er vigtigere, at kvaliteten af dét der bliver sendt, er høj.
De lokale stationer må dagligt konkurrere med BBC om lytterne, og det er en konkurrence, der er voldsomt skævvredent i BBC's favør. Der er ikke mange lokale kommercielle stationer der har ressourcer til at rekruttere talenter som Chris Moyles, Jeremy Vine eller Chris Evans. Og selv om de lokale stationer skulle have råd til at hyre så dygtige folk, så er det ofte sjældent, at det kan lade sig gøre at finde store talenter udenfor London.
Ofcom har ellers fremlagt et forslag, der indebærer at mindre, mellemstore og større lokale stationer skal sende hhv. mindst 4, 8 og 13 timer lokalt producerede og præsenterede programmer på alle hverdage.
I morgen offentliggøres nye lyttertal fra Rajar for 2. kvartal 2007, der viser, at BBC har 54.3 pct. af al radiolytning i UK - mens de kommercielle tegner sig for 43.5 pct. |