I Nederlandene er der gennemført en frekvens-replanlægning, der har givet en større mangfoldighed i æteren. Den 1. juni trådte en nyfordeling af frekvenser i kraft og et antal nye kommercielle stationer gik i luften. Dagbladet de Volkskrant har undersøgt, hvordan det er gået med reklameomsætningen på de kommercielle radiokanaler efter replanlægningen trådte i kraft. Væksten på årsbasis er til og med september på hele 24 pct., og radioreklamer udgør nu 8 pct. af den samlede reklameomsætning i Nederlandene. Adm. direktør for Sky Radio, Ton Lathouwers, tror at man når 10 pct. inden 4 år.
En af årsagerne til fremgangen i Nederlandene er frekvensreplanlægningen, der har betyddet, at de store kommercielle stationer har fået forbedret dækningen - særligt i den østlige del af Nederlandene, og det betyder at annoncørerne føler at de får mere for pengene.
I løbet af de næste 8 år vil de kommercielle radiostationer tilsammen betale i alt 323 mio. Euro (2.4 mia. kr.) i afgifter til statioen - hvilket repræsenterer 20 pct. af deres omsætning. Denne afgift betyder at på trods af de øgede omsætninger, så bliver overskuddene på de enkelte kommercielle stationer fremover mindre.
I Danmark udgør radioreklame 2 pct. af den samlede reklameomsætning. I 2002 svarede det til 222 mio. kr., hvilket er en tilbagegang i forhold til 2001, hvor der blev omsat for 234 mio. kr. i radioreklamer.
|