Talpa Radio Danmark (Radio 100FM) bakker ikke op om den plan DR, KOMM og Sky Radio fremlagde på RadioDays i weekenden. Tværtimod mener Talpa, at FM - indenfor en overskuelig årrække, 10-15 år - fortsat vil være den dominerende distributionsform for radio. Bestyrelsesformand for Talpa i Danmark Jesper Sehested Lund siger, at al snak om, at det er på DAB, at man skal skabe den reelle konkurrence, blot er udtryk for en slet skjult dagsorden om at udskyde reel konkurrence til DR i en længere årrække - og tilmed på en platform, som det langt fra er sikkert overhovedet nogensinde vil udvikle sig til et reelt alternativ til FM.
FM båndet er i dag totalt dominerende i Danmark og efterhånden over det meste af kloden, hvor AM bliver mindre og mindre anvendt. Når Talpa vurderer, at FM indenfor de næste 10-15 år fortsat vil dominere, så peger man også på, at det derfor er afgørende, at den kommende tids politiske drøftelser om tilvejebringelse af nye sendemuligheder først og fremmest skal fokusere på FM - og ikke på DAB.
DR-KOMM planen indebærer, at det nuværende antal på ca. 16 landsdækkende DAB kanaler skal fastholdes og at der herudover skal skaffes plads til 100 regionale stationer og 300 lokalradioer. Det mener Talpa er en ualmindelig dårlig idé.
Jesper Sehested Lund siger, at nye kommercielt finansierede sendemuligheder først og fremmest bør anvises der, hvor man kan forvente det største potentiale for at skabe forøgede indtægter: "Dér, hvor det absolut største potentiale for nye betydelige indtægter ligger, er på det nationale reklamemarked, ikke det lokale. Derfor er der ikke megen idé i at tilvejebringe nye sendemuligheder og en forøget kapacitet på det lokale plan. Nye sendemuligheder skal derfor prioriteres anvendt til national kommerciel radio", fastslår Jesper Lund.
Helt galt, går det når DR-KOMM planen vil skabe et stort antal nye regionale DAB radiostationer. Jesper Lund anerkender slet ikke begrebet "regional radio" som et begreb, der kommercielt giver mening. "Det er en DR-terminolog. Jeg tror således ikke på et regionalt radioreklamemarked af betydning. Pengene er enten lokale eller nationale. Det regionale niveau vil kommercielt falde imellem to stole. Derfor tror jeg slet ikke på et regionalt lag, ej heller i en DAB-model", hedder det til slut fra Jesper Sehested Lund.
|