100%NL har stor fremgang i den nyeste lyttermåling fra Nederlandene og er nu den 5. største kommercielle station i landet. Radio 538 er fortsat den mest aflyttede med en share på 11.3 pct.
100%NL, der hovedsageligt sender nederlandsk musik - stort set uden studieværter, har haft fremgang i de seneste lyttermålinger, og i den nyeste går man frem fra 3.1 til 3.7 - og er dermed nu den 5. største kommercielle radiostation i Nederlandene.
Arrow-stationerne, Arrow Classic Rock og Arrow Jazz FM er igen med i målingen efter at en konkurs stort set lukkede radioerne. Nu er begge blevet rekonstrueret med nye selskaber, og begge klarer sig overraskende godt uden et landsdækkende FM-frekvensnet. Arrow Classic Rock falder således 'kun' fra 1.7 til 1.3 pct.
Radio 10 Gold der, i lighed med Arrow stationerne, også udelukkende kan høres på kabel og nettet, har fortsat en share på 2.5 pct. Der er glæde blandt de stationer, der har klaret sig godt i denne måneds måling:
I den nyeste måling stiller 3,5 mio lyttere ugentlig ind på Radio 538. Jan-Willem Brüggenwirth, direktør: "Endnu en større grund til en stor fest. Flotte lyttertal og i den forløbne uuge fik vi forlænget vore tilladelser på FM med 6 år, og vi er fortsat den mest aflyttede radio i landet". Arrow er som nævnt tilbage i lyttermålingerne, og det er glædeligt for ejer Ad Ossendrijver: "Vi har i de seneste måneder været igennem en meget hård periode. Vi er glade for, at det er lykkedes os at starte op igen. Ærgerligt at vi ikke længere kan sende på FM, men så er det da rart at jeg kan lytte til mine radiostationer i min bil via smartphone og internet". Med denne måneds stigning slår 100%NL sin egen rekord, og 100%NL er også den station, der stiger mest. Direktør Carlo de Boer: "Det er simpelthen fantastisk! Sikke en uge. Først fik vi at vide fra myndighederne, at 100%NL kan fortsætte med at sende til 1. september 2017, og så i dag disse supertal. Vor markedsadel er steget med næsten 20 pct på en måned. Det tror jeg aldrig er forekommet før. Vi fortsætter med at være aktive. Lige nu ligger det nye '100%NL Magazine' i butikkerne, og i dag sender vi så 'Sommer top 50'. Lyttertallene er baseret på besvarelser fra 9.483 personer over 10 år. Den gennemsnitlige lyttetid i perioden har været 3 timer og 9 minutter. Her er oversigten over shares (markedsandele af al radiolytning) i Nederlandene iflg. Intomart GfK i april/maj 2009 (med tallene fra marts/april i parentes - og næste parentes share for 1 år siden):
01. Radio 538 - 11.3% [11.1%] - (11.8%) 02. Radio 2* - 10.4% [10.6%] - (9.9%) 03. Skyradio - 8.8% [8.9%] - (9.1%) 04. Radio 3FM* - 8.3% [8.3%] - (7.6%) 05. Q-Music - 7.4% [7.1%] - (7.6%) 06. Radio 1* - 7.0% [7.2%] - (6.8%) 07. Veronica - 6.1% [5.8%] - (6.1%) 08. 100%NL - 3.7% [3.1%] - (1.9%) 09. Radio 5* - 2.7% [2.6%] - (2.4%) 10. Radio 10 Gold - 2.5% [2.4%] - (3.2%) 11. Slam FM - 2.2% [2.1%] - (2.1%) 12. Classic FM - 2.0% [2.3%] - (2.2%) 13. Radio 4* - 1.7% [1.8%] - (1.9%) 14. Arrow Classic Rock - 1.3% [1.7%] - (2.6%) 15. BNR nieuwsradio - 0.9% [0.9%] - (0.8%) 16. TMF Hitradio - 0.4% [0.3%] - (0.2%) 17. Arrow Jazz FM - 0.4% [0.6%] - (0.7%) 18. Kink FM - 0.3% [0.3%] - (0.3%) 19. Radio 6* - 0.1% - [0.2%] - (0.1%) Regionale public service stationer- 12.2 [12.5] en (13.3%) Regionale kommercielle stationer - 4.8 [4.7] en (3.7%) Øvrige stationer - 5.6 [5.5] en (5.4%)
* Public service kanaler. Alle andre: kommercielle |