I dag lanceres en ny radiostation med base i London rettet mod de unge under 16 år. 'Capital Disney' er navnet og den nye station lanceres i et tæt samarbejde mellem Disney og Capital Radio. 'Capital Disney' udsendes kun via DAB og på nettet - og så bliver den reklamefinancieret.
Disney forlader dermed - med den nye kanal - sine principper i Storbritannien om ikke at sende reklamer. De helt unge er nemlig kommercielt attraktive for Disney. Undersøgelser viser at børn i Storbritannien og Nordirland får 1 milliard pund (ca. 12 mia. kr.) i lommepenge om året og som om det ikke var nok, så bruger forældrede yderligere 4 milliarder pund (47 mia. kr.) til indkøb af ikke-nødvendige vare , så som cd'er og kondisko.
Capital Disney bliver den første radiostation, der har børn og helt unge som målgruppe - i alt 25 millioner, og forventningerne til den nye station er store. Capital Disney vil kunne høres på internettet og på de 70.000 DAB-modtagere der er solgt i Storbritanninen - i hvert fald hvis man befinder sig indenfor dækningsområderne i London, West Midlands og det nordøstlige England.
Programmerne vil indeholde en blanding af aktuel hitlistemusik, konkurrencer, spil og talte indslag, der fokuserer på underholdning, nyheder, sport og teknologi. |