|
NL: 100%NL fortsætter lytterfremgang
Fredag 4. september 2009
Af Stig Hartvig Nielsen |
|
Nye lyttertal viser, at 100%NL fortsætter med at få større markedsandele af radiolytningen i Nederlandene. Også stor fremgang for public service kanalerne Radio 1 og 3FM.
Den relativt nye landsdækkende kommercielle 100%NL går i den nye lyttermåling fra Intomart GfK frem fra 4.0 til 4.3 pct. Kigger man nærmere på tallene er det især blandt kvinder mellem 20 og 49, at stationen stormer frem. På et år er lytterandelen i denne gruppe fordoblet fra 3.3 til 6.7 pct.
Ellers er det public service kanalerne, der klarer sig godt i målingen, der dækker juni og juli måneder.
Pop-kanalen Radio 3FM går frem fra 8.9 til 9.1 pct. og har dermed den samme andel af lytningen i Nederlandene som Sky Radio.
Den helt store fremgang kan Radio 1 (der nærmest svarer til DR P1 i Danmark) notere sig for. Fra 6.9 til 7.7 pct. Radio 1 sender en del sport og den store stigning kan formodentligt tilskrives en del ekstraordinære sportsudsendelser i netop juni og juli måneder.
Den store taber i den nye lyttermåling er Radio Veronica, der går ned fra 6.1 til 5.5 pct.
Her er markedsandele i pct. af al radiolytning i Nederlandende i juni-juli måneder (med tallene fra maj-juni i parentes):
1. Radio 538: 11.1 (11.0) 2. Radio 2*: 10.4 (10.4) 3. Radio 3FM*: 9.1 (8.9) 4. Sky Radio: 9.1 (9.1) 5. Radio 1*: 7.7 (6.9) 6. Q-music: 7.3 (7.7) 7. Radio Veronica: 5.6 (6.1) 8. 100%NL: 4.3 (4.0) 9. Radio 5*: 2.5 (2.5) 10. Radio 10 Gold: 2.2 (2.4) 11. Classic FM: 2.1 (2.1) 12. Slam!FM: 2.1 (2.2) 13. Radio 4*: 1.5 (1.6) 14. Arrow Classic Rock: 1.3 (1.3) 15. BNR Nieuwsradio: 0.8 (0.8) 16. Arrow Jazz FM: 0.4 (0.4) 17. Kink FM: 0.4 (0.3) 18. TMF Hitradio: 0.4 (0.4) 19. Radio 6*: 0.2 (0.2)
* Public service stationer. Alle andre: kommercielle.
Regionale kommercielle stationer (i alt): 4.7 (4.5) Regionale public service stationer (i alt): 12.0 (11.9) Andre stationer (i alt): 5.1 (5.4) |
|
Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version |
|
|
|