Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


USA: Svære tider for internetradio
Onsdag 2. januar 2002
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Internettet skulle have givet alle og enhver mulighed for at drive sin egen radiostation. For nogle få er det lykkedes, men generelt hænger tingene ikke sammen. Iagttagere kan ikke pege på én eneste succesfuld internetradio, og senest har Clear Channel helt lukket afdelingen for internetradio. Ganske vist er det relativt billigt at begynde at sende internetradio, men der er kun meget få lyttere, stort set ingen annoncører – og skulle man få succes hos lytterne, ja så betyder det ekstra omkostninger; flere lyttere betyder nemlig større udgifter til båndbredde.
Der findes ingen samlet oversigt over eller statistik for, hvor mange internet-radiostationer der sender og har sendt siden det i 1995 blev muligt at streame lyd over internettet. Men det er sikkert, at mange har forsøgt, og der er givetvis mange flere der er lukkede igen end der er internetradioer tilbage, skriver Chicago Tribune.

Det er ellers billigt at åbne og drive en internetradio. Alt der behøves er en stærk computer til under 2.000 dollars (knap 17.000 kr.), noget software til omkring 2.000 dollars (knap 17.000 kr.) og så en bredbåndsopkobling. Hvis man har tænkt sig at spille musik, er der en årlig afgift til rettighedshaverne på omkring 500 dollars (4.200 kr.), hvis man ”sender” fra USA. I Danmark skal internetradioer betale et vederlag til KODA og Gramex på i alt 72.000 kr. årligt.

Men relativt få mennesker lytter. Lyttermålinger i USA foretaget af Arbitron viser at 95 % af alle amerikanere lytter til radio mindst 5 minutter hver uge. For internetradio er det tilsvarende tal kun 8 %. Og de mest aflyttede radiostationer på nettet er radiostationer, der også sender i luften – som f.eks. BBC og de amerikanske public service stationer. De rene internetradio, der altså kun sender via nettet, har det svært.

Men det går dog fremad - tyder målingerne fra Arbitron på. Omkring 12 % af de amerikanske pc brugere, der er online, har på et eller andet tidspunkt lyttet en smule til internetradio. Det er næsten lige så mange, som har lyttet til almindelige radiostationer på nettet.

I november var MEDIAmazing (www.mediamazing.com) den mest aflyttede internetradio. De sender en række forskellige kanaler med formaterede musikprogrammer. Iflg. Arbitron havde MEDIAmazing en akkumuleret lytning i november måned på lidt over 600.000 timer.

Andre ”rene” internetradioer på Top 10 listen var Groove Radio, KNAC Pure Rock og Radio Margaritaville, men gode ratings er ikke en garanti for at det økonomisk hænger sammen.

Af de fire nævnte stationer er en lukket, en er meget tæt på at blive lukket, en forsøger at komme på fode efter at moderselskabet droppede stationen og den sidste af de fire kører næsten udelukkende i kraft af tilskud.

MEDIAmazing er til salg. Man er især afhængig af reklameindtægter, og det ligger det som bekendt lidt sløjt med for tiden. Man har kun to ansatte og alligevel kniber det at betale regningerne hver måned. Medejer Henry Callie siger til Chicago Tribune, at man siden starten i september 1999 har haft måneder, hvor der har været overskud – men problemet er, at man ikke selv har en salgsstab, der kan gå ud og sælge reklamer til programmerne.

Groove Radio (www.groveradio.com) sender dance musik og drives af en svensker i det sydlige Californien. Internetradioen blev sponsoreret af Clear Channel i et års tid frem til 30. november, hvor Clear Channel besluttede at standse samarbejdet. Nu er radioen tavs – men den svenske ejer af stationen forsøger at finde andre samarbejdspartnere.

KNAC, der også var en del af Clear Channel gruppen, streamer fortsat på www.knac.com - men dog i en dårligere teknisk kvalitet.

Radio Margaritaville bliver subsidieret af countrysangeren Jimmy Buffett, der er irriteret over at han ikke kan få airplay på de gængse kommercielle FM og AM stationer. Stationen, der dog ikke kun spiller Buffett, har stort set ingen reklameindtægter

Sammenfattende kan man sige at de rene internetradioer har det svært. Der er måske mange millioner potentielle lyttere, men lytningen er indtil videre yderst beskeden – og skulle lytterne en dag komme – så er det også galt. Hver eneste ekstra lytter betyder nemlig øgede udgifter til en større båndbredde.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -