Private radioproducenter har ikke haft meget held med sig i DR Radios aktuelle udbudsrunde, hvor man vælger, hvor man vil købe radioprogrammer i 2002 – og slutningen af 2001. Godt ¼ af DR Radios samlede programbudget blev sat i spil, men når den nye sendeplan går i luften er resultatet af kun to procent af DR Radios programbudget havner hos private produktionsselskaber. DR er dermed langt fra målet om at op mod 15 % skal købes ude i byen.
DR Radio har netop afsluttet sin tredje udbudsrunde, skriver DRs personaleblad DRåben. Det oplyses at 55 slots var udbudt og man fik 252 programforslag, som altovervejende kom fra egne rækker.
Ni af de 55 slots havnede i distrikterne – DRs regionalradioer – hvilket betyder at der sker en stigning af andelen af programmer i DR Radio der produceres udenfor København. Der er dog fortsat tale om en mikroskopisk andel set i forhold til f.eks. Sveriges Radio, hvor over halvdelen produceres udenfor Stockholm.
Der var kun tre private radioproducenter der vandt et slot i den aktuelle udbudsrunde. DRåben stiller spørgsmålstegn ved om der overhovedet findes et ekstern produktionsmiljø, som det kendes fra tv. Leif Lønsmann svarer: ”Vi har ikke noget større konsolideret produktionsmiljø for radio, Det kan vi som DR anlægge to holdninger til: Enten kan vi sige, at der ingen nytte er i at sende noget ud , for der kommer ikke noget dér. Eller man kan sige, at vi nok selv er en del af årsagen til, at der ikke er nogen produktionsmiljøer. Der var jo heller ikke et tv-produktionsmiljø, før TV 2 begyndte at efterspørge. Så selv om der ikke er mange eksterne, som vinder udbud, så skal vi blive ved med at byde ud eksternt, blive ved med at give miljøet en chance”.
DR er pålagt politisk at en vis andel af udsendelserne både i radio og tv skal købes eksternt, og DR Radio har en erklæret politik om, at man i 2005 skal have lagt op mod 15 % af radio-produktionen ud i byen. Det svarer til et samlet beløb på 50 mio. kroner. |