Forhandlere af DAB-modtagere i visse områder er irriterede over den igangværende markedsføringskampagne for DAB-radio og modtagere. DAB-radioerne bliver nemlig ofte returneret til forhandleren, når de købes i de områder, hvor DAB-dækningen er mangelfuld og kræver en udendørs antenne.
Fona's medarbejdere er ifølge Niels Myrup, butikschef i Svendborg, instrueret i at informere om den mangelfulde dækning.
”Lidt under halvdelen af kunderne kommer igen med deres radioer, fordi de ikke kan fange signalet,” siger Myrup til Børsen og fortsætter: ”DR gør meget for at reklamere for DAB, især på P3, men de skulle hellere gøre noget ved dækningen i yderområderne”.
”Hvis vi sælger fem DAB-radioer på en uge, får vi en eller to tilbage. Vi er nødt til at fortælle kunderne, at de muligvis ikke kan modtage signalet, og i så fald må de komme tilbage med apparatet,” siger butikschef Ole Hartmann Hansen fra Merlin, Svendborg.
Men det er ikke kun i Svendborg, at forhandlerne har problemer: ”Vores salg af DAB-radioer er langt fra det samme, som vores kolleger oplever i andre butikker. Her i butikken kan vi godt modtage signalet, men flytter man sig to meter, er det væk igen, og det må vi fortælle kunderne. DAB er med andre ord ikke det første, vi peger på, når kunderne spørger efter en ny radio,” siger salgschef Jesper Jørgensen fra Expert i Ringkøbing.
Underdirektør i DR’s teknologiske stab, Paul Samsø, siger til Børsen, at det er op til forhandlerne at informere kunderne om dækningen og siger, at det ligesom med FM-nettet opbygges gradvist og henviser til, at der de kommende to år opsættes yderligere 20 sendere i Danmark. Sendere, der skal afhjælpe nogle af problemerne, men ikke give fuld dækning.
Sendenettets dækning kan ses på: http://dabradio.dk/kanjeghoeredab/ eller på www.nordini.dk og den indendørsdækning kan ses på: http://www.nordini.dk/sendnet/DAB%2012C%20indendørs%200kt%2005.gif?aid=378#
|