NY VERSION: Sky Radio har fået godt fat i de københavnske bilister. Faktisk så godt, at Sky Radio er langt den mest aflyttede kommercielle radiostation i HT-området mellem kl. 06.45 og 20.30 blandt bilisterne i HT-området. Tal fra Gallup Radio Index for 4. kvartal 2002 viser, at Sky Radio i morgentimerne mellem 07 og 09 nu er næsten dobbelt så stor som den nærmeste konkurrent - Pop FM. I myldretiden 15-18 er Sky Radios forspring endnu mere markant blandt de kommercielle aktører. De kommercielle stationer kommer dog slet ikke i nærheden af lyttertallene for de to statslige kanaler - P3 og P4.
Hvis vi kigger på, hvordan radiolytningen fordeler sig i myldretrafikken om morgen kl. 07-09, så akkumulerer Sky Radio i løbet af en uge et gennemsnitligt lyttertal pr. kvarter på godt 22.000 lyttere. Det tilsvarende tal for Pop FM er godt 12.000 lyttere, mens The Voice opnår 8.000, Radio Uptown godt 5.000 og Radio 2 i alt 2.000 lyttere.
I myldretiden mellem kl. 15.00 og 18.00 stiller gennemsnitlig 26.000 bilister i HT-området ind på Sky Radio - pr. kvarter - i løbet af en uge. På anden- og tredjepladsen kommer Pop FM og The Voice, der har gennemsnitligt hhv. knap 17.000 og knap 16.000 ugentlige lyttere pr. kvarter. Dernæst følger Radio 2, der akkumulerer knap 10.000 lyttere og Radio Uptown med godt 6.000 lyttere pr. kvarter i eftermiddagsmyldretiden.
Sky Radio klarer sig også godt udenfor myldretiden. Faktisk topper lytningen kl. 14.45-15.00 med hele 33.000 lyttere i løbet af en uge.
Kun i de tidligste morgentimer indtil 06.45 er The Voice større end Sky Radio - og igen i aftentimerne - efter 20.30 - klarer The Voice sig fint blandt bil-folket.
Sky Radio forklarer de flotte tal - der viser en stor stigning fra 3. til 4. kvartal 2002 - med, at trafikanterne i HT-området sætter pris på nyheder og pendlerinformation, og Sky Radio har netop i løbet af 2002 satset på en udvidet service til de travle bilister. Product mgr. Lasse Roldkjær siger: ”Sky Radio introducerede en opgradering af morgenfladen ved udgangen af 3. kvartal. Vi indførte korte nyheder hver halve time med pendlerinformation i morgentimerne. Konklusionen må være, at den klare, koncise nyhedsform, kombineret med hyppig pendlerinformation og godt musikvalg, går rent ind hos de mange storkøbenhavnske bilister”.
Sådan ser det i hvert fald ud blandt de kommercielle radiostationer i København. Her er til sammenligning tallene for lytningen blandt bilister i HT-området for BÅDE de kommercielle lokalradioer og DR's P1, P3 og P4:
Gennemsnit pr. kvarter 07.00-09.00: DR P1: 15.625 DR P3: 63.750 DR P4: 89.625 Sky Radio: 22.250 Pop FM: 12.375 The Voice: 8.000 Uptown: 5.375 Radio 2: 5.000
Gennemsnit pr. kvarter 15.00-18.00: DR P1: 15.416 DR P3: 63.750 DR P4: 78.916 Sky Radio: 26.000 Pop FM: 16.750 The Voice: 15.666 Radio 2: 9.750 Uptown: 6.333
- - -
Figur viser den akkumulerede lytning i løbet af en uge blandt bilister i HT-området i 4. kvartal 2002 i antal tusinder lyttere (pr. kvarter) iflg. Gallup Radio Index i løbet af døgnet. Den fede mørkeblå linie er Sky Radio , den gule linie er Pop FM, den sorte er The Voice, den grønne er Radio Uptown, den røde er Radio 2 og den fede lyseblå nederst er Radio Upstairs. |