TV 2 vil gerne byde på det næsten landsdækkende FM5-net, men tv-stationen mener, at det bliver mere end svært at få det økonomiske regnestykke til at gå op - hvis ikke udbudsbetingelserne fastlægges sådan, at en ny operatør får mulighed for at sælge regionale reklamer.
"Vi føler, vi kan løfte opgaven, men som økonomien var lagt for Sky Radio, ser det ikke godt ud. Koncessionsafgifterne er store, og reklameindtægterne er små, også selvom vi føler, vi kan få betydeligt flere reklameindtægter end Sky", siger næstformand for TV 2's bestyrelsen Lars Nørby Johansen til Børsen i dag onsdag og fortsætter: "Det vil være godt, hvis man ændrer betingelserne, så man får en regionalisering, der svarede til de fem regioner i landet. Regionerne savner i forvejen identitet, så det ville også lokalpolitisk være helt naturligt, hvis politikerne tager konsekvensen af den nye regionalisering af landet og indbygger det i udbudsbetingelserne".
På TV 2 har en gruppe medarbejdere i lang tid arbejdet på udviklingen af en koncept, der kan udfordre DR's stærke greb om de danske radiolyttere.
Da FM5 blev sat til salg for godt tre år siden bød TV 2 i alt 48 mio. kr. årligt for kanalen. Så højt kommer prisen næppe op denne gang, vurderer Børsen. Sky Radio vandt kanalen med et bud på 54 mio. kr. årligt. |