Radio 100 Soft er den radiokanal, der kan notere den størte procentuelle fremgang i lyttertallet med de nye PPM-tal, nu kaldet Gallup Radio-Meter, der er offentliggjort i dag. I oktober og november havde kanalen med den bløde popmusik omkring 263.000 lyttere. De nye Radio-Meter tal viser, at næsten 2½ gange så mange lytter: nemlig 637.000 i løbet af en uge. Det tyder også på at TV 2 Radio, Radio 2 og Radio 100FM har en del flere lyttere end man hidtil har kunnet måle - eller rettere: end lytterne selv har været klar over. Al den "ubevidste" lytning i f.eks. butikker, busser, venteværelser og andre steder er nu med. Derimod lytter folk tilsyneladende ikke så meget til P1 og P2, som de selv har anført i de gamle radiodagbøger.
Her er oversigten over den den ugentlige dækning ("reach") blandt alle over 12 år i uge 1 iflg. TNS Gallup Radio-Meter baseret på PPM måling. Tallene i parentes er et gennemsnit af den ugentlige dækning i oktober og november baseret på dagbogsmåling:
DR P4 (total): 2.691.000 (2.217.000) DR P3: 2.309.000 (1.996.000) Radio 100FM: 1.168.000 (858.000) TV 2 Radio: 975.000 (655.000) DR P1: 735.000 (860.000) The Voice (total): 642.000 (503.000) Radio 100 Soft: 637.000 (263.000) DR P2: 396.000 (458.000) Radio 2 (total): 369.000 (254.000)
Styregruppen bag lytterundersøgelserne har besluttet at der kun offentliggøres share-tal (markedsandele) af al radiolytning i aldersgruppen 12-50 år. Dermed udelades de 40 pct., der er over 50 år, og dermed er tallene ikke sammenlignelige med de tidligere offentliggjorte share tal:
DR P3: 26.5 % DR P4 (total): 22.8 % Radio 100FM: 11.3 % TV 2 Radio: 6.6 % The Voice (total) : 3.0 % DR P1: 2.9 % Radio 100 Soft: 2.6 % Radio 2 (total): 2.1 % DR P2: 0.6 % |