Når USA’s første landsdækkende kommercielle satellit station, XM, lanceres vil der blive brugt 100 mio. dollars (858 mio. danske kr.) til markedsføringen. Indtil nu er der investeret mere end 1 mia. dollars (godt 8.5 mia. danske kr.) i XM Satellite Radio, der starter 12. september – dog først november 2001 over hele USA. XM vil tilbyde 100 forskellige radiokanaler, hvoraf 1/3 vil være reklamefrie.
Af de 100 kanaler XM Satellite Radio vil tilbyde vil 71 være musik-stationer og de resterende 29 vil være stationer, der sender nyheder, sport og andre snakke-programmer.
Listen over formater der tilbydes inkluderer en række efterhånden sjældne formater på amerikansk radio. Bl.a. vil der være en kanal, der sender Broadway musik, en kanal der sender radio præcis som det lød i 50’erne, syv kanaler med verdensmusik, to kanaler med børneprogrammer, seks jazz og blues kanaler, 12 nyhedskanaler, 5 sportskanaler, 10 rock stationer, én kanal med musik for hvert årti fra 1940-2000 osv.
Starten bliver den 12. september i Dallas/Fort Worth og San Diego, i midten af oktober ventes hele det sydvestlige USA dækket og fra begyndelsen af november vil XM kunne modtage i hele USA.
XM bliver sparket i gang med en reklamekampagne i 4. kvartal 2001 på 45 mio. dollar (385 mio. kr.) og i alt vil der blive brugt 100 mio. dollars på at få amerikanerne til at investere i nye, dyre bilradioer der kan modtage XM. Overskriften for kampagnen bliver "Radio to the Power of X".
XM venter at der vil blive solgt 50-60.000 modtagere i år og at det virkelige gennembrud kommer i 2002.
Udover en dyr radio skal kunderne til XM også betale 9.95 dollar (85 danske kr.) pr. måned i abonnement for at modtage de mange radioprogrammer. |