Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Kommerciel radio i Danmark - er der en fremtid...?
Onsdag 15. august 2007
 
UGENS KLUMME: Mange har været hurtige til at afsige deres dødsdom over fremtiden for kommerciel radio i Danmark. Senest var det direktøren for Dansk Annoncørforening, Otto B. Christiansen, der luftede sine bekymringer for, om der nogensinde ville komme økonomi i kommerciel radio i Danmark. Og endvidere legede med tanken om, at der måske kun var plads til én kommerciel radiokanal på det danske marked!
Dette sker samtidig med, at man kan betragte, hvordan kommerciel radio - og mange af dem - trives i absolut bedste velgående i stort set samtlige af verdens moderne og udviklede samfund. Jeg synes, at det er interessant, hvordan fremtrædende repræsentanter for annoncører, reklame- og mediabureauer og mennesker, der ellers må anses for at have udsyn og være internationalt orienterede mennesker til stadighed kan være af den opfattelse, at det danske folk er af en sådan unik karakter, at vi på dette punkt skulle adskille os fundamentalt fra den øvrige verden. At danskerne af en eller anden uforklarlig og i hvert fald for mig ukendt årsag skulle sværge til ren public service radio og ikke nære den ringeste interesse for kommercielle alternativer.

Jeg tror, at en mulig forklaring kan være, at flere generationer er blevet så dygtigt indoktrineret og opdraget gennem Danmarks Radio’s monopol på landsdækkende radio, at vi simpelthen ikke er i stand til at forholde os til en anden mulig virkelighed. At vi alle sammen er vokset op med, at Danmarks Radio sidder trygt og sikkert på de radiokanaler, som man kan høre, uanset hvor man opholder sig, og hvor man bor i landet. Og at vi derfor mangler evnen til at se en anden fremtid.

Ingen forholder sig kritisk til eller undrende overfor det faktum, at Danmarks Radio sidder på 50 ud af i alt 54 højeffektssendere (10.000 watt eller derover) i dette land svarende til 93% af højeffektssenderne. Eller får den tanke, at dette muligvis er en af hovedforklaringerne på hvorfor kommerciel radio endnu ikke har fået sit afgørende gennembrud i Danmark.

Danmark adskiller sig således markant fra det store udland ved, at vi i Danmark på radioområdet har en fuldstændig uhørt statslig kontrol med radiofrekvenserne, d.v.s. at man fra statens og politikernes side har indrettet vores radioæter således, at Danmarks Radio ikke kan undgå at være totalt dominerende. At ellers forstandige og fornuftige kommercielt indstillede repræsentanter for reklamebranchen ikke forholder sig til dette faktum er en kilde til stadig undren.

For selvfølgelig er der i Danmark plads til en levedygtig national kommerciel radiosektor. Det kræver blot, at man fra politisk side udviser den nødvendige politisk handlekraft og i videst muligt omfang ”giver æteren fri”. Og at man samtidig giver den kommercielle radiosektor nogle vilkår, som muliggør en rentabel drift. Her tænker jeg først og fremmest på et opgør med KODA’s og Gramex’s uhørte ”kræven-ind”, som bl.a. via kulturministeriets egne undersøgelser er blevet dokumenteret helt ude af trit med niveauet i det øvrige EU. MEN også på, at man skal være varsom med et system med alt for voldsomme koncessionsafgifter.

Skaber man de nødvendige vilkår og rammer, så har kommerciel radio naturligvis også en fremtid i Danmark. Og i det øjeblik man er i stand til at tiltrække lytterne, så følger annoncørernes penge også. Annoncørernes penge følger således altid seerne, lytterne, læserne, brugerne o.s.v. D.v.s. har man lytterne, så kan man skabe effekt for annoncørerne, og så vil man også være i stand til at skabe den nødvendige reklameomsætning. Sådan fungerer det for medier.

Afslutningsvist kunne jeg godt tænke mig, hvis vi på Radionyt.com kunne få en egentlig debat i gang om dette emne. Mit spørgsmål til skeptikerne overfor kommerciel radio i Danmark: Hvorfor er I af den opfattelse, at danskerne ikke skulle ønske at lytte til kommercielle alternativer…?

- - -

Radionyt.com har fire faste klumme-skribenter, der skriver fast hver 4. uge:

Thorkild Ellerbæk:
- Født 1947. Lektor i radiojournalistik på Danmarks Journalisthøjskole. Ekstern lektor på Institut for Medievidenskab, Århus Universitet.
- Har bl.a. skrevet 'Radiobogen' - en grundbog i radiojournalistik og er chefredaktør på http://www.djh.dk/nyhederne

Jesper Sehested Lund:
- 1995-2003: Adm. direktør for SBS i Danmark. Stod bl.a. i spidsen for lanceringen af TvDanmark 1 og 2 (i dag Kanal 4 og 5), adm. direktør for Nordisk Radio Reklame A/S (The Voice og Radio 2)
- 2003-2007: Arbejdende bestyrelsesformand for Talpa Radio Danmark (Radio 100FM + Radio 100 Soft) og Det Danske Radiobureau.
- Driver i dag eget forlag i JSL PUBLICATIONS, som udgiver livsstilsmagasinet VI MED HUND. Er derudover bestyrelsesformand for FastTV A/S, som leverer TV via højhastighedsbredbånd

Gitte Thomsen
- Siden januar 1999 sekretariatsleder for Sammenslutningen af Lokale Radio- og TV-stationer, SLRTV. Fra 2005 også for Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet, SAML.
- Uddannet erhvervsproglig bachelor i engelsk og tysk, Aalborg Universitetscenter 1997. Fortid som befaren matros i den danske handelsflåde, samt rejsesekretær i Sømændenes Forbund.
- Pt. næstformand i Danmarks Kommunistiske Parti, DKP.

Ole Søndergaard:
- Cand. jur. og HD(R). Direktør for Radio ABC gruppen med Radio ABC, Radio Alfa og Solo FM i Randers (dækker Kronjylland/Djursland), Radio Skive, Radio Alfa Skive samt Radio Mojn og Mix FM i Sønderjylland. Desuden ugeaviserne 'Din Avis' i Randers og 'Gudenå Bladet' i Langå.
- Direktør for Radio ABC i 1999. Forud bankkarriere i Jyske Bank, bl.a. udstationeret 3½ år i Jyske Bank, Spanien.
- Var med i opstartsfasen i 1988 til den radiostation, som han i dag er direktør for. Han er ligeledes medejer af og sidder i bestyrelsen for moderselskabet, Radio ABC Holding.
- Næstformand i Randers Regnskovs Ejendomsfond og bestyrelsesmedlem i 'Radioerne – Publicistiske radio- og tv-stationer'.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -