Det er ikke kun i Danmark, at lytterne flygter fra kommerciel radio. Tendensen er den samme i Storbritannien & Nordirland, Tyskland og Nederlandene. Public service stationerne får flere lyttere, men også andre måder at lytte radio på vinder frem – og også her er de kommercielle bagud. ”Det er ikke så mærkeligt, at folk kigger sig omkring efter alternativer til maskin-radio”, siger den nederlandske medieekspert Jonathan Marks iført en t-shirt med teksten: ”SOMETHING’S WRONG WITH MY RADIO. IT PLAYS THE SAME FIVE SONGS OVER AND OVER”. Jonathan Marks konstaterer at kommerciel radio i dag er blottet for lidenskab; der er kun gentagelser.
Der var engang, da ungdomsorienterede rock- og hitradio-stationer var spydspids og en standard for unges symbol for identitet og oprør. Nu rammes de selv samme stationer selv af voldsomme omvæltninger. Lytterne flygter. International Herald Tribune nævner, at tre rock-stationer i Frankrig i den seneste lyttermåling har mistet én million lyttere.
I Storbritannien har BBC nu øget dets share (markedsandel af al radiolytning) til over 55 pct., hvilket er det højeste i lang tid.
I USA skiftende Infinity Broadcasting format på K-Rock i New York i januar måned. Man gik fra alternativ rock til talk radio. Begrundelsen var, at man havde tabt for mange lyttere til internetradio og musik-downloads.
Herald Tribune nævner, at tendensen er den samme i Nederlandene og Tyskland.
Også i Danmark har der været en markant tilbagegang for kommerciel radio i de seneste måneder; DR tegner sig nu for rekordhøje 72.2 pct. af al radiolytning. DR forsøger at nedtone DR’s stigende dominans på bekostning af de kommercielle stationer, og nøjes med at betegne lyttertallene som ”pæne”. Samtidigt benyttes enhver lejlighed til at understrege, at DR ikke har et mål i sig selv om at være størst – og at man ikke har noget imod konkurrence.
Fra konsulentfirmaet Deloitte i London siges det, at traditionel radios dage snart er talte. Radiostationerne er nødt til at tilpasse sig den digitale verden med nye former for distribution, for bedre at være i stand til at nå de stadigt mere og mere segmenterede lyttere. ”Historisk har den kommercielle radioverden fokuseret på musikstationer med et begrænset antal genrer, kunstnere og sange – fordi det var vejen til reklamekronerne”, udtaler Ed Sheed fra Deloitte og fortsætter: ”Den konvergerende verden passer i virkeligheden meget bedre til snak, samtale og diskussioner – og det passer som fod i hose til public service stationerne, der satser mere på snak”.
Løsningen er iflg. Sheed at skærpe strategierne. ”Hvis man har et udslidt, forældet format vil lytterne flygte i stimer”.
De fleste kommercielle stationer – udenfor Danmark – tilbyder allerede deres udsendelser som webstream, men det er public service stationer der er i førerfeltet. Public service stationerne er f.eks. langt længere fremme med interaktive tiltag og ikke mindst podcasting.
DR tilbyder nu hele 25 programmer som podcast. BBC er endnu længere fremme og har 50 programmer, som lytterne kan downloade eller abonnere på som podcast.
|