Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Gallup februar: Lytterne svigter TV 2 Radio
Torsdag 12. april 2007
Af Stig Hartvig Nielsen
 
De med spænding ventede lyttertal for TV 2 Radio fra Gallup er nu offentliggjort. De viser, at TV 2 Radio kun har opnået en share (markedsandel af al radiolytning) på 3.5 pct. TV 2 Radios lyttertal er betydeligt lavere end de tilsvarende tal da Sky Radio gik i luften.
Den første hele måned, hvor Sky Radio sendte (december 2003) opnåede Sky Radio en share på 4.75 pct. med sit non-stop format. Efterfølgende steg denne share lidt og Sky Radio lå i hele sin levetid på mellem 5 og 7 pct. af den samlede radiolytning i Danmark.

TV 2 Radio lægger altså ud med en share på 3.5 pct. Til sammenligning er Radio 100FM næsten dobbelt så store med en share på 6.9 pct. TV 2 Radio klarer sig også dårligere end stationerne i RadioNet (Hit FM og Guld FM), der - selv om de kun sender i en del af Jylland på landsplan - har en share på 3.8 pct. - opgjort på landsplan.

Målt i 'antal lyttere' klarer Eik Frederiksen og Jens Rohdes (billedet) nye radiokanal sig også markant dårligere end Sky Radio gjorde ved lanceringen i 2003.

Sky Radio havde i december 2003 et dagligt lyttertal på 387.000 og ugentligt lyttertal på 940.000. De tilsvarende tal fra februar 2007 for TV 2 Radio er 257.000 og 629.000.

Det skal dog retfærdigvis anføres, at Sky Radio allerede havde sendt i en periode som lokalradio forud for lancering som landsdækkende radio på FM5-nettet og i lyttertallene indgik fortsat et antal lyttere, der lyttede til Sky på dets 'lokalradiofrekvenser'.

Her er oversigten over share (andel af den samlede radiolytning) i februar 2007 iflg. Gallup Radio Index og med januar 2007 og december 2006 i parentes):

DR P1: 6.7 (5.4 - 6.1 %)
DR P2: 1.7 (3.3 - 2.5 %)
DR P2 Klassisk:1.1 (1.5 - 0.7 %)
DR P3: 18.1 (19.3 - 20.9 %)
DR P4: 38.1 (40.0 - 39.3 %)
DR Boogie: 0.1 (0.2 - 0.1 %)
DR Rock:0.1 (0.1 - 0.2 %)
DR X: 0.2 (0.2 - 0.1 %)
DR P4 Hit: 0.6 (0.3 %)
DR total: 67.2 (70.7 - 70.7 %)

Kommercielle: 30.3 (26.4 - 27.3 %)
Udenlandske stationer: 1.1 (1.1 - 0.6 %)
Uidentificerede stationer: 1.4 (1.8 - 1.5 %)

Kommercielle radioselskaber:
Talpa Radio total: 7.8 (7.4 %)
SBS Radio: 3.6 (4.1 - 4.2 %)
TV 2 Radio: 3.5 %
ANR total: 1.7 (2.3 - 2.0 %)
VLR total: 1.0 (0.6 %)
Energy/NRJ: 0.3 (0.6 - 1.0 %)

Kommercielle stationer:
Radio 100FM: 6.9 (6.8 - 8.2 %)
TV 2 Radio: 3.5 %
Guld FM** (total): 2.1 (2.9 - 1.8 %)
The Voice (total): 2.5 (2.6 - 3.1 %)
Radio 2: 1.1 (1.5 - 1.2 %)
Hit FM* (total): 1.7 (1.3 - 1.9 %)
Energy/NRJ: 0.3 (0.6 - 1.0 %)
VLR*** (total): 1.0 (0.6 %)
Radio 100 Soft: 0.8 (0.6 %)

De største salgsselskaber:
ddr: 18.4 (19.1 - 18.2 %)
SBS Radio Plus: 4.9 (5.0 - 5.3 %)
TV 2 Radio: 3.5 %

* = ANR Hit FM, Radio Viborg Hit FM, Midtjylland Hit FM og Holstebro Hit FM
** = ANR Guld FM, Viborg Guld FM, Midtjylland Guld FM, Holstebro Guld FM, Nordvestjylland Guld FM og Ringkøbing Guld FM.
*** = VLR Vejle, VLR Fredericia og VLR Kolding.

Gallups Radio Index for februar er baseret på 2.008 personer, der hver har udfyldt en radiodagbog i en uge indenfor perioden 6. februar til 12. marts. Alle danskere lytter i gennemsnit til radio knap 3 timer i løbet af en dag.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -