En fjerdedel af den voksne befolkning i Danmark benytter sig af et digitalt radiotilbud - på DAB eller på nettet - i løbet af én uge. Fire kanaler har et ugentligt lyttertal på over 100.000: DR Hit, DR P4 Danmark, DR Boogieradio og DR Dansktop.
I alt 1.132.000 lyttere - eller 24.4 procent af befolkningen på 12 år og derover - lytter til radio på DAB og/eller på nettet. Det oplyser MediaWatch.
Det er især DR Hit, der kommer i kontakt med mange danskere. I løbet af en uge har kanalen 221.000 lyttere.
I den aktuelle kritik af DRs dækning af dansktopmusikken på FM-kanalerne - eller snarere mangel på samme - er det værd at bemærke, at P4 Danmark (der af og til spiller dansktopmusik) har 153.000 ugentlige lyttere, og dermed er næststørste 'digitale' radiokanal.
Hele 133.000 lyttere, hvilket svarer til ca. 3 procent af den voksne befolkning, lytter til DR Dansktop i løbet af en uge. Næppe et helt tilfældigt tal, mener MediaWatch og henviser til TV 2, der oplyser at dansktopmusikken udgør omkring 4-5 procent af det samlede musiksalg i Danmark.
Digital radio - ugentlig nettodækning
DR Hit 221.000 DR P4 Danmark 153.000 DR Boogieradio 136.000 DR Dansktop 133.000 DR Klassisk 90.000 DR Rock 83.000 DR Nyheder 75.000 DR P5000 69.000 DR Pop DK 60.000 DR Jazz 45.000
Der er tale om den gennemsnitlige ugentlige dækning i 2009 indtil nu (uge 1-16) iflg. TNS Gallup Radio-meter. DR Oline er udeladt, fordi målgruppe ikke måles, og DR Politik, som ikke altid sender, er heller ikke med. |